ANNONS

In English
Filmer TV-serier Nyheter Serier Butiksguiden

Recension: Star Wars Outlaws

Star Wars Outlaws
Kay Vess och Nix
© Ubisoft/Lucasfilm Ltd.

Det är en tid av oro – eller stora möjligheter – i galaxen. En rebellrörelse har lyckats förstöra Imperiets supervapen Dödsstjärnan och myndigheterna tvingas fokusera på upproret. Tidsmässigt utspelar sig Star Wars Outlaws mellan händelserna i Rymdimperiet slår tillbaka och Jedins återkomst. Imperiet är fullt upptaget med att stärka greppet och försöka återställa kontrollen som blivit naggad i kanten av rebellernas första stora framgång när Dödsstjärnan förstördes.

När de officiella myndigheterna är upptagna på annat håll, så vädrar delar av galaxens gangstersyndikat morgonluft och den undre världen har glada dagar. Men oroliga tider innebär även chanser att rucka på status quo. Och speciellt en uppåtsträvande gangsterboss vid namn Sliro och hans syndikat Zerek Besh tänker utnyttja den möjligheten. Något som inte uppskattas av de fyra fram tills nu dominerande brotssyndikaten Crimson Dawn, Pykesyndikatet, Ashigaklanen och naturligtvis Huttkartellen.

Men det är vad som händer i den stora världen, en bra bit – ännu så länge – ifrån den unga, oberoende småförbrytaren Kay Vess och hennes tillvaro. Men snart ska hon dras in i malströmmen…

Spelaren har alltså till uppgift att guida den unga småförbrytaren Kay Vess som när spelberättelsen tar sin början lever som inte särskilt framgångsrik i en litet krypin ovanför en bar i kasinostaden Canto Bight på planeten Cantonica. En bostad som hon egentligen bara har för att barägaren sympatiserar med hennes öde. Men Kay har planer. Stora planer. Hon drömmer om att utföra den stora kuppen som ska ge henne möjligheten att lämna Canto Bight och se sig om i galaxen och ta del av dess möjligheter.

Vid sin sida har hon sin mycket söta följeslagare, merquaalen Nix, som bäst kanske kan beskrivas som en korsning mellan en hund och en apa. Tankarna går lite grann till en fyrfotavariant av Stitch och Aladdins Abu, inte minst eftersom Nix förutom att vara en oskiljaktig följeslagare till Kay även är hennes trofasta hjälpande hand och en hejare på ficktjuveri, distrahera opponenter – oftast genom sin teatraliska variant av hundtrick som "rulla runt" och "titta på den söta merquaalen" – öppna dörrar, och även attackera mer fysiskt. Tillsammans kan de, om inte uträtta storverk, så i alla fall uträtta diverse mer jordnära kriminella aktiviteter.

Även om Kay kan bita ifrån sig när det behövs – antingen med sin trogna blaster som hon har hängande på höften eller med knytnävarna – så är hennes kanske viktigaste överlevnadsegenskap hennes, och Nix, förmåga att smyga och ta sig fram osedd.

När Kay och Nix efter en del äventyrligheter i Canto Bight lyckas ta sig därifrån, ligger världarna öppna för dem tack vare att de lyckas komma över det något bedagade men trots allt fullt fungerande skeppet Trailblazer. Världar som savannmånen Toshara, de frusna ödemarkerna på Kijimi, Akivas djungler, och även en plats som vi har hört talas om tidigare – Tatooine med sina öknar.

Eftersom spelet är uppbyggt som en öppen värld så har spelaren relativt stor frihet att välja Kays olika destinationer och det finns en mängd sidouppdrag utportionerade vid sidan om huvudberättelsen. De olika världarna bjuder på variation, äventyr och storslagna vyer. Här finns också färgstarka personligheter som kan behöva Kays hjälpande hand. Eller stormtroopers i färd med att stärka Imperiets grepp om galaxen.

I de olika städerna finns det alltid möjligheter, allt ifrån kasinon till racing, och givetvis handelsmän intresserade i att både köpa och sälja intressanta saker. Och beroende på hur Kays ställning är hos de olika brottssyndikaten finns här också möjligheter. Eller risker.

Spelet har nämligen ett system som håller reda på Kays ställning och rykte gentemot de olika brottssyndikaten. Något som har direkt påverkan på hur hon kommer att bemötas av dem och vilka möjligheter som ges - en bra ställning innebär bättre och fler uppdrag som i sin tur kan ge mycket bättre belöningar. Ett dåligt rykte och Kay kan upptäcka att hon behöver fly från diverse prisjägare ute efter hennes huvud. Så det gäller att hålla tungan rätt i mun och balansera mellan de olika syndikaten och deras intressen. Sedan finns ju ovanpå det alltid risken att hamna på Imperiets lista över efterlysta personer... Ett liv som självständig är inte alltid en dans på rosor.

Spelintryck

Det är Ubisofts Malmöbaserade studio Massive Entertainment som är huvudansvariga för Star Wars Outlaws, vilket ju onekligen gör det lite extra intressant ur ett svenskt perspektiv.

Engelska röster för huvudpersonerna

Kay Vess......Humberly Gonzalez
Nix......Dee Bradley Baker
ND-5......Jay Rincon
Kay som ung......Aaliyah Cinello

Att Ubisoft med sin långa erfarenhet av att producera Assassins Creed-franchisen har tagit chansen att göra ett Star Wars-spel där huvudpersonen är en person som rör sig på samhällets skuggsida bland diverse tjuvar, smugglare, och kriminella gäng och karteller, helt i Han Solos anda istället för en jedi, är inte helt förvånande. Och vissa likheter finns där, även om Massive Entertainment-studion som är Star Wars Outlaws huvudutvecklare inte verkar ha haft så mycket att göra med Assassin Creed.

Spelet är visuellt tilltalande, även på de lägre grafikinställningarna – vilket i sig är tur, för PC-versionens minimisystemkrav är inte direkt låga – och flyter på bra. Styrningen är som man kan förvänta sig i ett spel av den här typen och på datorversionen kan man smidigt växla mellan att spela med spelkontroll eller mus och tangentbord om man så vill.

Kay Vess känns trovärdig som den andra generationens småtjuv hon är. Det är väl ofrånkomligt att tankarna går i riktning mot "ung, kvinnlig Han Solo", eftersom likheterna definitivt finns där i såväl klädstil som blastern i hennes bälte. Men samtidigt blir det aldrig för övertydligt. Kay har en egen personlighet och står på egna ben, samtidigt som hennes berättelse är tillräckligt intressant för att engagera spelaren.

Personligen så finner jag det mycket mer underhållande att styra en "vanlig" person som Kay genom sina äventyr än en jedi med sina specialförmågor. Kay är som folk är mest. Eller, nja, kanske lite mer självsäker och öppen för äventyrligheter än genomsnittet då. Men hur som helst så finns det en viss trivsamhet att navigera Kay och hennes söta sidekick Nix genom diverse Star Wars-miljöer.

Miljön ja. Det är charmigt att utvecklarna har lyckats få in en tydlig 1980-talskänsla i detaljerna. Kays hårstil, minigames i form av arkadspel som formligen skriker 80-tal hjälper till att placera spelet där det hör hemma mellan de ursprungliga film två och tre.

Blandningen av stadsäventyr till fots, över de fria vidderna på Kays speeder, och genom rymden med Trailblazer, gör att spelet känns varierat nog för att inte bli för monotont. Antalet uppdragsmöjligheter och spridningen av dem känns tillfredsställande. Det man kan bli lite irriterad på är de begränsade save-punkterna. Att misslyckas efter mycket smygande och navigerande och sedan behöva börja om igen från en punkt långt tidigare kan vara frustrerande, speciellt efter ett par försök.

Så är det Star Wars? Ja, definitivt. Utvecklarna har lyckats skapa den där speciella Star Wars-känslan i miljöerna, så nog känns det som man vandrar genom platser där filmernas hjältar och hjältinnor också skulle kunna dyka upp. Och här finns alla de exotiska raser som hör till – Mon Calamari, Rodians, Nikto, och givetvis människor.

Däremot är det inte jediberättelsernas typ av Star Wars, så de som älskar att se jediriddare med swishande ljussablar utföra hjältedåd i heroiska berättelser kommer antagligen att bli besvikna. Det här är Han Solos, Jyn Ersos och Mandalorians Star Wars. Mindre midichlorians och mer jordnära. Och jag gillar det.

Star Wars Outlaws släpptes 2024 och finns för PC, Xbox Series X och S, PS5, och spelströmningsplattformar. D-zine.se har fått ett recensionsexemplar av spelet från Ubisoft Nordic, men i övrigt ingen finansiell ersättning eller instruktioner för den här recensionen.


Texten på denna sida © 2024 Tonakai Studio, J. Rhen och F. Paavonen. Star Wars-karaktärer, koncept m.m. är © & TM Lucasfilm Ltd./Ubisoft Entertainment om inget annat anges. På den här sidan används en reklamlänk från Amazon och som Amazon-associates tjänar vi pengar på kvalificerade köp. Sidan senast uppdaterad den 10 september 2024.

Designed and produced by Tonakai Studio