
Crusader Kings III
Det är ingen lätt utmaning att bli en efterträdare till ett spel som Crusader Kings II, men Paradox Entertainment vågade det till slut. En del av historien säger att Crusader Kings II hade nått slutet av inte sitt spelbara liv, utan slutet av sitt lappande i nya DLC-liv. Och det är nog mer eller mindre sant.
Det faktum att Crusader Kings III var tvungen att följa en föregångare som hade byggts, byggts om och lagts till under många år och med ett svindlande antal DLC:er, innebar att det fanns en verklig rädsla för att Paradox skulle göra en The Sims-grej och kastrera den nya spelet till ett "start-allt-om-om och här är samma typ av DLCs för dig att köpa igen" typ av spel. Det visade sig att de inte gjorde det. Eller rättare sagt, de kanske har det, men på ett sådant sätt att det åtminstone inte är alltför uppenbart.
Visst, det hjälper att förmodligen inte många minns exakt hur Crusader Kings II var när den hade premiär.
Crusader Kings III är förstås inte lika stor och innehållsrik som en helt DLC-ed CK2. Men det känns ändå som att det tar med sig tillräckligt med bra delar från föregångaren för att vara mer än bara ett startpaket.
