
Farming Simulator 22
Farming Simulator 22 är den senaste versionen av den långvariga serien Farming Simulator-spel gjorda av Giants och släpptes i november 2021.
Som sådan är det en mer polerad version som ligger nära den tidigare Farming Simulator 19 från 2018. Även om skillnaderna inte är enorma, har 22 fått sin beskärda del av förbättringar och omarbetningar. Den mest uppenbara grafiskt sett är den ändrade belysningen. Spelmässigt är det tillägget av säsonger och möjligheten att driva produktionsanläggningar som använder de skördade skördarna för att producera mer raffinerade produkter som processad mjölk, solrosolja och träprodukter. Visst, både säsongsförändringar och produktionslinjer var möjliga även tidigare versioner av spelet, men då endast genom mods från tredje part. Nu är de en del av basspelet, vilket är fördelaktigt för en jämnare löpning.
Det tillkommer också några nya grödor – vindruvor, oliver och sorghum. Medan sorghum fungerar precis som de andra redan vanliga spannmålsgrödor, ger tillsatsen av druvor och olivträd nya spelaktiviteter i hur de sköts, vilket också innebär en del ny utrustning. Nu finns även möjlighet att bygga funktionella växthus för den som vill börja odla sallad, tomater och jordgubbar.
Farming Simulator 22 är ingen revolution för serien, utan följer istället samma väg att förfina spelkonceptet lite ytterligare. Vilket är mer än tillräckligt för att motivera dess existens.
Som sagt, det faktum att Giants tidigare vanliga tvååriga utgivningsschema denna gång höjdes och istället blev ett treårigt är inte alls dåligt. FS19 led inte alls av att få ytterligare ett levnadsår. En stor del av Farming Simulators framgång är den livliga mod-gemenskapen som tillhandahåller både nya kartor och utrustning. Utan tredjepartsmoddar skulle spelet lida ganska mycket, ingen tvekan om det. Detta innebär också att varje gång en ny version av basspelet släpps, återställs denna spelförbättrande möjlighet effektivt ett tag tills mods gjorda för den nya versionen börjar dyka upp. En längre tidsperiod mellan basspelsversionerna innebär alltså en längre livslängd för den mer utvecklade, mer levande moddingsidan av spelet. På så sätt kan vi hoppas att denna längre period mellan spelversionerna blir det nya normala och att tiden däremellan istället används för att kanske utveckla några ytterligare DLC:er.